Fabrice Moinet

Weaving in progress

  • torsdag 27.5.2021, 12:00, 2.etasje-Hurtigrutekaia, Gratis
  • fredag 28.5.2021, 12:00, 2.etasje-Hurtigrutekaia, Gratis
  • lørdag 29.5.2021, 12:00, 2.etasje-Hurtigrutekaia, Gratis

“Weaving in progress” er en lydinstallasjon/lyd performance hvor oppsettet har et spesielt fokus. 

Prosjektet startet forrige vinter i et treskjærerverksted, eid av en av Stamsunds mest ikoniske personer. Som lydingeniør bestemte jeg meg for å bygge 50 høyttalere for å undersøke de romlige karakteristikkene av et lydunivers, skapt av en haug med høytalere og det visuelle inntrykket disse skaper.

“Weaving in progress” er et åpent rom for lytting. Et rom der lytteren kan eksperimentere med de usynlige reglene for lydopplevelser. Her er du invitert til å vandre rundt mellom høyttalerne eller du kan sette deg ned. Kanskje finnes det ikke en spesifikk  “sweet spot” med mindre du finner den selv. Lyden dekker hele landskapet som et stykke stoff, vevd av sine egne irregulariteter og mønster. Under lytteprosessen kan det hende at den visuelle delen av oppsettet vil blande seg inn i lytteopplevelsen. Ta dette som en mulighet til å fokusere inn og fokusere ut, før du igjen dykker inn i lytteprosessen. Du kan fokusere innover, du kan fokusere utover. Du kan observere alle lagene i lydlandskapet og være vitne til fabrikkeringen av lyd. Som om du skulle hatt et stykke stoff i dine hender og du kunne vende det rundt og observere den andre siden. Vandrende rundt bak scenen, vil du kanskje se en usynlig lytter i dette tomme rommet, eller kanskje er den lytteren deg selv, da du stod der for noen minutter siden.

Fabrice Moinet: Lyddesigner for dansefeltet gjennom mange år. Har samarbeidet med forskjellige artister som Christina Clar, Heine Avdal, Constanza Macras, Terry Riley, Franck2Louise, Garlo og mange andre. Jeg er nå basert i Stamsund og fokuserer og reflekterer over min praksis som lydtekniker og lyd-artist. Inspirert av matematikk og fysikk har lyd for meg blitt mediet som åpner spørsmål om rom og vår oppfatning av miljøet rundt oss. Som en del av det franske Institute of Music and Research in Paris  (IRCAM) i 2000, begynte jeg å bruke ny teknologi for å utforske forskjellige aspekter av lyd. Bruke teknologi, utvikle software og elektroniske verktøy for å iscenesette lyd, og for å skape nye og annerledes lytter erfaringer.

Weaving in progress, hadde ikke vært mulig uten støtte og råd fra Ingvild Isaksens og Roar Justads generøsitet.   Han har lånt meg sitt treverksted og sine verktøy. Samprodusert av Stamsund Teaterfestival. Støttet av Samfunnsløfte 2021 SpareBank1 Nord-Norge, Fond for lyd og bilde og Norsk Kulturråd -Fri scenekunst

25.–29.5.
2021